Latihan UAS GENAP
Wacanen kanthi permati !
SEJARAHE SUMPAH PEMUDA

Ing sakawit bangsa Walanda tekane ana ing bumi Indonesia iku mung arep
dagang. Gegandhengan nyumurupi kemakmurane negara Indonesia banjur tuwuh karepe
kepengin nguwasani. Kabeh kekarepane mau banjur dileksanakake kanthi cara-cara
kang kasar lan julig banget. Wekasane bangsa Walanda bisa nguwasani bumi
Nuswantara sakisine nganti telung atus seket taun lawase.
(Djarot Heru Santosa,
2008:73).
Pilihen salah siji wangsulan
kang paling bener !
1.
Underaning rembug (ide
pokok) paragraf 1 wacan ing ndhuwur yaiku ….
a.
Saben Saben tanggal 28
Oktober bangsa Indonesia padha mengeti dina Sumpah Pemuda.
b.
Dina Sumpah Pemuda
dipengeti ing saben taun.
c.
Amarga lelakon mau
dadi daya kekuwatan kanggo nggugah rasa semangat lan tekade bangsa Indonesia
anggone bisa uwal saka regemane kaum penjajah.
d.
Dina Sumpah Pemudha
dadi daya kekuwatan kanggo nggugah semangat lan tekade bangsa Indonesia bisa
uwal saka penjajah..
2.
Amarga lelakon mau dadi daya kekuwatan kanggo
nggugah rasa semangat lan tekade bangsa Indonesia anggone bisa uwal
saka regemane kaum penjajah. Tembung uwal ing ukara iku tegese
padha karo tembung ….
a. ilang
b. ucul..
c. kuwat
d. mlompat
3.
Kabeh kekarepane mau
banjur dileksanakake kanthi cara-cara kang kasar lan julig banget.
Tembung julig ing ukara iku tegese ….
a. pinter
b. trampil
c. licik..
d. ulet
4. Asil karya
sastra Jawa kang kaiket ing aturan guru gatra, guru wilangan, lan guru lagu
diarani ….
a. Tembang macapat
b. Tembang dolanan
c. Geguritan
d. Gancaran
5. Asil karya
sastra Jawa kang ora kaiket dening aturan guru gatra, guru wilangan, lan guru
lagu lan awujud puisi, diarani ….
a. Tembang macapat
b. Tembang dolanan
c. Geguritan
d. Gancaran
6. Asil karya
sastra Jawa kang kaiket ing aturan guru gatra, guru wilangan, lan guru lagu
diarani ....
a. Tembang macapat
b. Tembang dolanan
c. Geguritan
d. Gancaran
7. Wong kang
ngasilake karya sastra wujud geguritan, diarani ….
a. Panggurit
b. Niyaga
c. Komposer
d. Penyanyi
8. Ing basa
Indonesia, geguritan gagrag anyar diarani ....
a. Puisi
b. Prosa
c. Fiksi
d. Drama
9. Gatekna
pethikan tembang ing ngisor iki!
Lha
kae bu guru
Rawuh
ngasta buku
Sajak
mesem ngguyu
Pancen
seneng karo aku
………………………….
Purwakanthi
kang tinemu ing tembang ndhuwur yaiku ….
a. Purwakanthi
guru swara
b. Purwakanthi
guru sastra
c. Purwakanthi
lumaksita
d. Purwakanthi
guru basa
10. Basa kang
asring digunakake ing geguritan iku basa ….
a. Krama inggil
b. Kedhato
c. Ngoko
d. Bagongan
11. Nalika nulis
geguritan langkah kapisan kang kudu ditindakake yaiku ....
a. Negesi tembung
b. Nemtokake tema
c. Ngumpulake
tetembungan
d. Mangerteni
isine
12. Supaya bisa
maca geguritan kanthi becik, kudu ….
a. Mangerteni
macane
b. Mangerteni
tulisane
c. Mangerteni
wujude
d. Mangerteni
isine
13. Tembang macapat
uga diarani .....
a. Tembang cilik
b. Tembang
tengahan
c. Tembang gedhe
d. Tembang dolanan
14. Tembang macapat
iku kaiket ing paugeran ....
a. Guru gatra,
guru basa, guru lagu
b. Guru gatra,
guru wilangan, guru lagu
c. Guru swara,
guru basa, guru sastra
d. Guru swara,
guru lagu, guru wilangan
15. Tembang macapat
iku ana ....
a. 8
b. 9
c. 10
d. 11
16. Cacahe gatra
ing saben sapada tembang diarani ....
a. Guru gatra
b. Guru wilangan
c. Guru lagu
d. Guru ukara
17. Pucung iku
kadadeyan saka ... gatra.
a. 4
b. 6
c. 8
d. 10
18. Supaya bisa
nembang macapat, kudu bisa maca angka-angka sing ana ing sadhuwure teks
tembang. Angka-angka mau diarani ....
a. Titi laras
b. Tangga nada
c. Cakepan
d. notasi
19. Basa karma kang
tembunge karma alus kabeh diarani basa karma alus. Ing ngisor iki sing mujudake
tuladhane basa krama alus, yaiku ....
a. “Nyuwun
pangapunten Gusti Prabu, kawula nangisi ibu kula ingkang sampun panjenengan
sedani”
b. Ing Negara
Gagarmayang ana sawijining putrid kang lagi ngancik diwasa, sulistya ing warna,
asmane Dewi Limaran.
c. “He...,
Sritanjung ora pantes sliramu urip ing ngalam donya, delahan panggonanmu”
d. Jaka Lintang
dadi nom-noman kang gagah prakosa, trampil trengginas lan sekti mandraguna.
Jaka Lintang dadi kajeing desa kajen-keringan ing desa Ngrayudan.
20. “He bocah bagus
ana apa kowe nangis kelara-lara?”
Ukara
ing dhuwur katitik saka unggah-ungguh
basa, tembung kang digunakake kalebu ....
a. Krama alus
b. Ngoko alus
c. Krama lugu
d. Ngoko lugu
21. “Yayi Dewi Sritanjung, pun kakang lagi kodheng, amarga
kudu ngayahi jejibahan kang mokal kelakone pindhane ngarep-arep udan ing wayah ketiga, cebol nggayuh
lintang, apa sliramu gelem paring
pambiyantu”
Ukara
iki arane ....
a.
Krama alus
b.
Ngoko alus
c.
Krama lugu
d.
Ngoko lugu
22. Nyuwun
pangapunten Gusti Prabu, kawula nangisi ibu kula ingkang sampun panjenengan
sedani”.
Ukara
ing dhuwur katitik saka unggah-ungguh basa, tembung kalebu kang digunakake
kalebu ....
a. Krama alus
b. Ngoko alus
c. Krama lugu
d. Ngoko lugu
23. Ing ngisor iki
kang mujudake sandhangan wyanjana yaiku ....
a.
Cakra, keret, pengkal
b.
Wulu, suku, taling
c.
Cecak, wignyan, layar
d.
Taling tarung, pangkon, pepet
24. Kembang jambe,
yen ditulis nganggo aksara Jawa migunakake sandhangan lan pasangan ....
a. Sandhangan
cecak, taling lan pasangan ba, ja
b. Sandhangan
cecak, taling lan pasangan ba
c. Sandhangan
cecak, pepet lan pasangan ba
d. Sandhangan
cecak, pepet lan pasangan ba, ja
25. Kang dudu
kalebu isine geguritan yaiku ....
a. Pitutur
b. Piwulang
c. Kritikan
d. Cangkriman
26. Tuku kopyah,
yen ditulis nganggo aksara Jawa migunakake sandhangan ....
a. Suku, taling tarung
lan pengkal
b. Suku, taling
lan pengkal
c. Suku, taling
tarung lan cakra
d. Suku, pepet lan
pengkal
27. rmanmli= sandhangan kang
digunakake ana ing tetembungan iku ....
a. Cakra
b. Pengkal
c. Keret
d. Cecak
28. Arane tembang macapat
iku nggambarake manungsa wiwit lair nganti mati. Laire manungsa digambarake
nganggo aran tembang ....
a. Pucung
b. Sinom
c. Mijil
d. Kinanthi
29. Supaya bisa
nulis/ngarang tembang macapat, kudu mangerteni paugeran ing ngisor iki, kajaba
....
a.
Guru gatra, guru wilangan, guru lagu
b.
Sasmitane tembang
c.
Watake tembang
d.
Swasana batine pengarang
30.
Guru wilangan yaiku
….
a. Caching bait saben tembang
a. Caching bait saben tembang
b. Cacahing huruf
c. Cacahing wanda saben larik
d. Cacahing tembang
Tembang ing ngisor iki kanggo mangsuli
pitakonan nomer 31 s/d 34
Sekar gambuh ping catur
Kang cinatur polah kang kalantur
Tanpa tutur katula-tula katali
Kadaluwarsa kapatuh
Katutuh pan dadi awon
31. Tembang ing
dhuwur kalebu tembang ....
a. Megatruh
b. Mijil
c. Pucung
d. Gambuh
32. Tembang ing
dhuwur ndhuweni paugeran guru gatra kang cacahe ana ....
a. 4
b. 6
c. 8
d. 10
33. Tembang ing
dhuwur ndhuweni paugeran guru wilangan
....
a. 12, 6, 8, 8
b. 12, 6, 8, 12
c. 12, 8, 8, 8, 8
d. 7, 10, 12, 8, 8
34. Tembang ing
dhuwur ndhuweni paugeran guru lagu ....
a. i, a, i, a
b. u, a, i, a
c. u, i, u, i, o
d. u, u, i, u, o
Kanggo mangsuli pitakonan nomer 35-38
Ayo Gotong Royong
Dening : Pak Jarno
...................
Wus dadi kodrate
Manungsa mono tan bisa urip dhewe
Saka lahir prapteng patine
Tansah gumantung sapepadhane
Mula, urip gotong royong kang
pinatri ing telenging nala
Tindakna ywa nganti kepeksa
Kudu lila legawa
Sepi ing pamrih rame ing gawe
Iku semboyane
Mempeng makarya kiwakna pepulih
Murih salwiring gati
Titi tamat telas lulus basuki
35. Miturut geguritan ing dhuwur, kepriye kodrate manungsa iku?
a.
Ora bisa urip
dhewe lan tansah mbutuhake wong liya
b.
Bisa urip dhewe,
ora gumantung wong liya
c.
Saka lair nganti
mati bisa urip dhewe
d.
Ora perlu
mbutuhake wong liya
36. Sepi ing pamrih rame ing gawe, nduweni teges ....
a.
Sakabehing gegayuhan
mbutuhake ragad
b.
Nyambut gawe
kanthi mempeng lan ora ngarep-arep pamrih
c.
Nyambut gawe
mempeng kanthi pamrih bisa oleh piwales gedhe
d.
Nyambut gawe kudu
dikantheni pamrih supaya katekan gegayuhane
37. Kang dikarepake gotong royong yaiku .....
a. Nyambut gawe bebarengan ing lingkungan papan dununge oleh opah
sethithik
b. Nyambut gawe reresik dalan, gawe kreteg lan sapanunggalane
c. Nyambut gawe bebarengan kanthi opah kang murwat
d. Nyambut gawe bebarengan tanpa opah
38. Mula, urip gotong royong kang pinatri telenging nala tindakna ywa
nganti kepeksa
Tembung nala
dasanamane ....
a.
getih , rah
b.
salira, badan
c.
kalbu, ati
d.
rah,
manah
39.
Tembung Ayo gotong royong, menawa ditulis aksara Jawa....
a.
a[yopd[go[t=o[ro[y=o
b.
a[yo[go[t=o[ro[y=o
c.
a[yo[go[t=oz\[ro[yoz\
d.
ay[g[t=o[r[y=o
40.
Sapa salah seleh.
Manawa ditulis nganggo aksara Jawa
....
a.
?spslh[s[lh.
b.
?spslhseleh.
c.
?spsla\[s[la\,
d.
?spslh[sleh.
Saya mau jawabanya
ReplyDelete